15.06.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Ground Picture).
Pohovor dnes už nie je len o otázke „Kde sa vidíte o päť rokov?“. Moderné prijímacie pohovory pripomínajú psychologickú hádanku – plnú skrytých významov, stratégií a jemných testov. V čom spočívajú zakamuflované otázky a čo o vás chce reálne vedieť personalista?

Foto: shutterstock/Ground Picture
Pohovory nie sú len prezentáciou životopisu naživo. Dnes sú divadlom, v ktorom hrá kandidát hlavnú úlohu, ale scenár píše zamestnávateľ – často plný nejednoznačných otázok. Niekedy môže jedna veta skrývať viacero vrstiev významu. Personalista sa vás nespýta priamo: „Ste ťažký človek na spoluprácu?“, ale položí zdanlivo nevinné: „Povedzte mi o konflikte v tíme, ktorý sa vám podarilo vyriešiť“.
Prečo sú otázky také zašifrované? Pretože v dobe umelo vyšperkovaných životopisov a pripravených odpovedí z internetu záleží len na autentickosti.
„Aká je vaša najväčšia slabosť?“ – teda pasce v otázkach
Jedna z najnenávidenejších otázok medzi kandidátmi. Prečo? Pretože je ťažké nájsť rovnováhu medzi úprimnosťou a obrazom profesionála. Personalista sa nepýta preto, aby počul „perfekcionizmus“ (aj keď to mnohí stále odpovedajú), ale aby overil sebauvedomenie a schopnosť konštruktívnej sebareflexie.
V USA sa dokonca hovorí o tzv. „humble brag“ – chválení sa pod rúškom skromnosti. Lepšie však zafunguje úprimná odpoveď so zreteľným smerom rozvoja, napríklad: „Mávam problém s delegovaním úloh, pretože mám tendenciu všetko kontrolovať – preto v súčasnosti cvičím dôveru v tím a plánujem školenie o riadení“.
„Prečo chcete pracovať práve u nás?“ – test lojality a pripravenosti
Zdanlivo nevinná otázka, ktorá v skutočnosti testuje dve kľúčové veci: úroveň motivácie a znalosť firmy. Ak niekto odpovie všeobecne: „Lebo mám rád výzvy“ – riskuje, že bude pôsobiť ako kandidát z pásovej výroby. Zamestnávateľ hľadá niekoho, kto si urobil domácu úlohu: vie, čím sa firma líši, pozná jej hodnoty, možno aj poslednú spoločenskú kampaň alebo rebranding.
Na zahraničných pohovoroch sa dokonca analyzuje aj to, ako kandidát o firme hovorí: používa „vy“ alebo už „my“. Je to jemný test angažovanosti a kultúrnej kompatibility.
„Ako vyzeral váš posledný konflikt v práci?“ – test odolnosti a zrelosti
Táto otázka je skrytý test emocionálnej inteligencie. Na rozdiel od toho, čo sa môže zdať, personalista nechce počuť, že „všetko vždy išlo ideálne“ – to by znamenalo vyhýbanie sa ťažkým témam. Viac ho zaujíma, ako si kandidát poradil s napätím a či sa z toho poučil.
Vhodné je opísať situáciu bez obviňovania kohokoľvek, zamerať sa na proces riešenia a komunikáciu. Zamestnávatelia čoraz viac oceňujú tzv. mäkké zručnosti – lebo práve tie často rozhodujú o úspechu tímu.

Foto: shutterstock/fizkes
„Čo by urobil váš bývalý šéf, keby vás mal opäť zamestnať?“ – skrytá spätná väzba
Táto otázka je elegantnejšou verziou „ako vás hodnotili?“. Umožňuje personalistovi získať informácie nielen o výsledkoch, ale aj o štýle práce, vzťahoch a interpersonálnych schopnostiach.
V USA a UK personalisti čoraz častejšie cielene kladú hypotetické otázky – pretože vďaka nim kandidát hovorí viac „zo srdca“ a menej „z pamäte“. V odpovedi je vhodné uviesť silné stránky aj to, na čom kandidát pracuje – aby si zachoval autentickosť.
„Keby ste mali neobmedzený rozpočet, čo by ste urobili?“ – kreativita a priority
Táto otázka sa objavuje najmä v kreatívnych alebo technologických odvetviach, no nielen tam. Cieľom je zistiť: čo je pre kandidáta skutočne dôležité, aké má hodnoty a či dokáže myslieť strategicky.
Namiesto vzdušných zámkov je lepšie ukázať zdravú rovnováhu medzi snom a realitou. Príklad? „Vytvoril by som výskumný tím, ktorý spája UX s dátovou analytikou – verím totiž, že budúcnosť je v personalizovaní zákazníckej skúsenosti“.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Päť víkendových zvykov, ktoré robia páry šťastnými: Skúste ich a utužte vzťah!
Po kom dieťa dedí inteligenciu? Vedci majú jasno. A odpoveď možno prekvapí hlavne otcov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.