Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Tipy, Zaujímavosti,

Skúmali mozgy spotrebiteľov. Tento objav vrhá nové svetlo na proces nakupovania

3.1.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov). Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo si do nákupného košíka dávate práve tieto výrobky a iným sa vyhýbate? Čo sa deje vo...

3.1.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov).

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo si do nákupného košíka dávate práve tieto výrobky a iným sa vyhýbate? Čo sa deje vo vašom mozgu, keď porovnávate zloženie, obal a nakoniec sa rozhodujete, za čo v obchode miniete svoje peniaze? Najnovší výskum v oblasti neuroekonómie poskytuje pohľad na fascinujúce procesy, ktoré sa v nás odohrávajú, a ktoré z nich nás najsilnejšie ovplyvňujú počas zdanlivo všednej činnosti, akou je nakupovanie.

Pri nakupovaní prebiehajú v našom mozgu zložité procesy, ktoré riadia naše rozhodnutia.
Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov

Neuroekonómia: fascinujúci vedecký hybrid

Oblasť, ktorá spája ekonómiu a psychológiu, vychádza z podrobného výskumu ľudského rozhodovania, procesov, ktoré sa pri ňom vyskytujú, a opiera sa o neurovedy – to je neuroekonómia.

Uma Karmarkar, výskumníčka a odborníčka na neuroekonomiku, ktorá získala doktorát z neurovedy na Kalifornskej univerzite v Los Angeles a doktorát zo spotrebiteľského správania na Stanfordskej univerzite, sa prostredníctvom svojho výskumu bližšie zaoberá procesmi, ktoré prebiehajú v našom mozgu počas nákupného rozhodovania. Ukazuje sa totiž, že od chvíle, keď si prezeráme vystavený tovar v regáli, až do okamihu, keď za vybraný tovar zaplatíme pri pokladni, pracuje náš mozog na najvyššie obrátky.

Ako sa rozhodujeme? Tu sú zistenia výskumníkov

Ako vysvetľuje Karmarkar, pri nakupovaní je najaktívnejšou a „najrušnejšou“ oblasťou mozgu takzvané ventrálne striatum, časť mozgu spojená s pocitom odmeny. Práve tu prebieha proces, ktorým „kódujeme“ naše rozhodnutia – ktoré výrobky sa nám páčia a ktoré nie. Ventrálne striatum je aktívne aj vtedy, keď práve nenakupujeme, a analyzuje reklamy, bannery, noviny a propagačné akcie, ktoré nás obklopujú aj mimo obchodu.

Naopak, naše rozhodnutia sú ovplyvnené tým, či sme v obchode, obklopení tovarom, alebo si prezeráme možnosti pri nakupovaní online. V týchto dvoch prípadoch sa aktivujú aj iné časti mozgu, ktoré sa podieľajú na rozhodovaní, analyzujú vhodnosť, cenu a to, či sa nám konkrétny výrobok alebo značka „páči“. Prítomnosť iných zákazníkov v našom okolí môže tiež ovplyvniť konečné rozhodnutie o nákupe.

Závery jednej štúdie, ktorú uskutočnil Karmarkar o našej „náklonnosti“ k vybraným značkám výrobkov, môžu byť prekvapujúce. Ich známosť, dôvera v ich kvalitu a samotná dobrota ich poznania je na mentálnej úrovni v porovnaní so vzťahmi, ktoré máme s… ľuďmi.

Dokonca aj vystavený sortiment okolo položky môže ovplyvniť, či sa rozhodneme ju kúpiť.
Foto: shutterstock/Krakenimages.com

Mnohotvárnosť pocitov – pripútanosti, spoľahlivosti – na tejto úrovni možno prirovnať k emóciám, ktoré môžeme pociťovať k blízkym ľuďom. A to sa následne premieta do našich nákupných rozhodnutí: často namiesto toho, aby sme vyskúšali nový výrobok, ktorým si nie sme istí, vložíme do košíka, aj keď je drahší, osvedčený tovar, ktorý poznáme a ktorým sme si istí.

Využitie neuroekonómie v marketingu

Závery z výskumu, ktorý uskutočnili spacialisti, ako napríklad Uma Karmarkar, často využívajú podnikatelia, ktorí chcú získať čo najlepší prehľad o procesoch, ktoré riadia naše spotrebiteľské rozhodnutia.

Výskum sledovania očí odhalil, že zákazníci častejšie kupujú produkty umiestnené vedľa podobného tovaru. Pri výbere svetra sa skôr rozhodneme pre kúpu, keď ho obchodník vystaví medzi podobnými blúzkami. Tento princíp funguje rovnako v kamenných obchodoch aj v e-shopoch. Naopak, sveter umiestnený medzi odlišným tovarom láka kupujúcich menej.

Príliš pestrý sortiment nás odradí od rozhodnutia o nákupe, zatiaľ čo vyhľadávaním medzi rôznymi možnosťami toho istého výrobku sa zapájame do výberu a máme pocit, že sme sa rozhodli správne. To je dôležité najmä pre výrobcov, ktorí si takýmto výberom a zoskupením výrobkov zvyšujú šance na ich predaj.

Personalizované odporúčania zohrávajú pri nakupovaní online dôležitú úlohu
Foto: shutterstock/Alliance Images

To isté platí aj pre personalizované odporúčania. Napríklad pri nákupe kozmetiky jednej konkrétnej značky sa nám v telefóne alebo notebooku zobrazia navrhované možnosti. Tieto voľby sa podobajú našim predošlým rozhodnutiam a pozitívne ovplyvnia naše budúce nákupy. Fascinujúci svet neuroekonómie dokazuje, že pri nakupovaní vždy konáme na základe predchádzajúcich skúseností.

A že mentálne zapojenie a procesy, ktoré v ňom prebiehajú, ovplyvňuje množstvo vonkajších faktorov, o ktorých sme doteraz možno ani nevedeli.

Nespadnime však do pasce prehnaného konzumerizmu – chcieť uspokojiť oblasť odmeny v mozgu. Namiesto nakupovania si doprajte masáž – získate rovnaký príjemný pocit a zároveň prispejete k ochrane životného prostredia.

Podobne dobrou možnosťou, ktorá môže uspokojiť našu túžbu získať novú vec, bude návšteva obchodu s použitými vecami.Užite si nakupovanie!

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Takto bude čoskoro vyzerať nakupovanie. „To neveští nič dobré“

Na čo slúži kovová slučka v nákupnom košíku? Je tam z nejakého dôvodu. Uľahčuje nakupovanie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Zobudíte sa ráno a uvidíte ho na vankúši? Nepodliehajte panike. „Je to úplne normálne.“

14.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/New Africa). Niektorí ľudia sa v noci vrtia, rozprávajú zo spánku, sú námesační, iní dokážu ležať niekoľko hodín v…

Nevyhadzujte šupky z mandarínok! Tento poklad vyrieši problémy v domácnosti aj záhrade

14.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Woodpond). Kupujete mandarínky pravidelne, ale šupky končia v koši? Robíte obrovskú chybu! Tieto aromatické šupky sú hotovým pokladom, ktorý…

Pridajte ho do mladej kapusty a uľavíte svojim črevám. Plynatosť sa neobjaví

13.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Timolina). Milovníci mladej kapusty sa na ňu určite tešili. Keď však prišla, vyskytol sa aj problém. Niekedy totiž môže…

Paradajky už neparím vo vriacej vode. Mám lepší spôsob. Šupka sa odlupuje sama

13.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/nito). Sezóna paradajok sa rýchlo blíži. To znamená, že sa bude opakovať aj odveká otázka: lúpať či nelúpať? Niekedy…

Trochu tohto korenia si nasypte do rannej kávy. Nakoniec sa zbavíte bokov

13.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/PeopleImages.com - Yuri A). Mnohí ľudia začínajú deň šálkou malého čierneho nápoja, ktorý ich okamžite povzbudí. Ukázalo sa však,…

Auto Trendy

Elektrický sen v Kolíne sa mení na nočnú moru: Zamestnanci štrajkujú proti prepúšťaniu

14.5.2025 Redakcia Auto trendy - Ford v roku 2023 investoval neuveriteľné 2 miliardy eur do prestavby svojej továrne v nemeckom Kolíne nad Rýnom. Veľkolepý plán mal z výrobného závodu urobiť…

Koniec iritujúceho štart-stop systému?

14.5.2025 Redakcia Auto trendy - Systém, ktorý v autách všetci nenávidia, zhasína na každej križovatke, no papierovo "šetrí" palivo, konečne čelí zdravému rozumu. Americká EPA chystá revolučnú zmenu pravidiel.

20 000 ľudí bez práce: Prepúšťanie zasiahne továrne po celom svete

14.5.2025 Redakcia Auto trendy - Japonská automobilka oznámi prepustenie takmer 20 tisíc zamestnancov po celom svete. Dokáže sa kedysi hrdý Nissan ešte postaviť na nohy?

Najobľúbenejšie SUV na svete dostáva novú generáciu. Prvé fotografie budúcej Toyoty RAV4

13.5.2025 Redakcia Auto trendy - Nová generácia Toyoty RAV4 bude oficiálne predstavená koncom tohto mesiaca. Japonská automobilka nedávno zverejnila prvé obrázky svojho nového kompaktného SUV.

Nemecké automobilky v kríze: Hrozí exodus výroby na Východ?

13.5.2025 Redakcia Auto trendy - Nemecká automobilová pýcha sa otriasa v základoch. Krajina, ktorá desaťročia symbolizovala kvalitu a technologickú dokonalosť, stojí na križovatke. Šokujúca analýza odhalila, že výroba áut v…

Dacia Duster sa mení na OFF-ROAD BEŠTIU! Testovaná na najvyššej rumunskej ceste

13.5.2025 Redakcia Auto trendy . Fanúšikovia legendárnej značky žasli, keď sa obľúbené SUV premenilo na neskrotného dravca horských ciest. Nový exkluzívny kit za 5 000 eur vypredali prakticky okamžite!

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov