Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Tipy, Zaujímavosti,

Skúmali mozgy spotrebiteľov. Tento objav vrhá nové svetlo na proces nakupovania

3.1.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov). Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo si do nákupného košíka dávate práve tieto výrobky a iným sa vyhýbate? Čo sa deje vo...

3.1.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov).

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo si do nákupného košíka dávate práve tieto výrobky a iným sa vyhýbate? Čo sa deje vo vašom mozgu, keď porovnávate zloženie, obal a nakoniec sa rozhodujete, za čo v obchode miniete svoje peniaze? Najnovší výskum v oblasti neuroekonómie poskytuje pohľad na fascinujúce procesy, ktoré sa v nás odohrávajú, a ktoré z nich nás najsilnejšie ovplyvňujú počas zdanlivo všednej činnosti, akou je nakupovanie.

Pri nakupovaní prebiehajú v našom mozgu zložité procesy, ktoré riadia naše rozhodnutia.
Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov

Neuroekonómia: fascinujúci vedecký hybrid

Oblasť, ktorá spája ekonómiu a psychológiu, vychádza z podrobného výskumu ľudského rozhodovania, procesov, ktoré sa pri ňom vyskytujú, a opiera sa o neurovedy – to je neuroekonómia.

Uma Karmarkar, výskumníčka a odborníčka na neuroekonomiku, ktorá získala doktorát z neurovedy na Kalifornskej univerzite v Los Angeles a doktorát zo spotrebiteľského správania na Stanfordskej univerzite, sa prostredníctvom svojho výskumu bližšie zaoberá procesmi, ktoré prebiehajú v našom mozgu počas nákupného rozhodovania. Ukazuje sa totiž, že od chvíle, keď si prezeráme vystavený tovar v regáli, až do okamihu, keď za vybraný tovar zaplatíme pri pokladni, pracuje náš mozog na najvyššie obrátky.

Ako sa rozhodujeme? Tu sú zistenia výskumníkov

Ako vysvetľuje Karmarkar, pri nakupovaní je najaktívnejšou a „najrušnejšou“ oblasťou mozgu takzvané ventrálne striatum, časť mozgu spojená s pocitom odmeny. Práve tu prebieha proces, ktorým „kódujeme“ naše rozhodnutia – ktoré výrobky sa nám páčia a ktoré nie. Ventrálne striatum je aktívne aj vtedy, keď práve nenakupujeme, a analyzuje reklamy, bannery, noviny a propagačné akcie, ktoré nás obklopujú aj mimo obchodu.

Naopak, naše rozhodnutia sú ovplyvnené tým, či sme v obchode, obklopení tovarom, alebo si prezeráme možnosti pri nakupovaní online. V týchto dvoch prípadoch sa aktivujú aj iné časti mozgu, ktoré sa podieľajú na rozhodovaní, analyzujú vhodnosť, cenu a to, či sa nám konkrétny výrobok alebo značka „páči“. Prítomnosť iných zákazníkov v našom okolí môže tiež ovplyvniť konečné rozhodnutie o nákupe.

Závery jednej štúdie, ktorú uskutočnil Karmarkar o našej „náklonnosti“ k vybraným značkám výrobkov, môžu byť prekvapujúce. Ich známosť, dôvera v ich kvalitu a samotná dobrota ich poznania je na mentálnej úrovni v porovnaní so vzťahmi, ktoré máme s… ľuďmi.

Dokonca aj vystavený sortiment okolo položky môže ovplyvniť, či sa rozhodneme ju kúpiť.
Foto: shutterstock/Krakenimages.com

Mnohotvárnosť pocitov – pripútanosti, spoľahlivosti – na tejto úrovni možno prirovnať k emóciám, ktoré môžeme pociťovať k blízkym ľuďom. A to sa následne premieta do našich nákupných rozhodnutí: často namiesto toho, aby sme vyskúšali nový výrobok, ktorým si nie sme istí, vložíme do košíka, aj keď je drahší, osvedčený tovar, ktorý poznáme a ktorým sme si istí.

Využitie neuroekonómie v marketingu

Závery z výskumu, ktorý uskutočnili spacialisti, ako napríklad Uma Karmarkar, často využívajú podnikatelia, ktorí chcú získať čo najlepší prehľad o procesoch, ktoré riadia naše spotrebiteľské rozhodnutia.

Výskum sledovania očí odhalil, že zákazníci častejšie kupujú produkty umiestnené vedľa podobného tovaru. Pri výbere svetra sa skôr rozhodneme pre kúpu, keď ho obchodník vystaví medzi podobnými blúzkami. Tento princíp funguje rovnako v kamenných obchodoch aj v e-shopoch. Naopak, sveter umiestnený medzi odlišným tovarom láka kupujúcich menej.

Príliš pestrý sortiment nás odradí od rozhodnutia o nákupe, zatiaľ čo vyhľadávaním medzi rôznymi možnosťami toho istého výrobku sa zapájame do výberu a máme pocit, že sme sa rozhodli správne. To je dôležité najmä pre výrobcov, ktorí si takýmto výberom a zoskupením výrobkov zvyšujú šance na ich predaj.

Personalizované odporúčania zohrávajú pri nakupovaní online dôležitú úlohu
Foto: shutterstock/Alliance Images

To isté platí aj pre personalizované odporúčania. Napríklad pri nákupe kozmetiky jednej konkrétnej značky sa nám v telefóne alebo notebooku zobrazia navrhované možnosti. Tieto voľby sa podobajú našim predošlým rozhodnutiam a pozitívne ovplyvnia naše budúce nákupy. Fascinujúci svet neuroekonómie dokazuje, že pri nakupovaní vždy konáme na základe predchádzajúcich skúseností.

A že mentálne zapojenie a procesy, ktoré v ňom prebiehajú, ovplyvňuje množstvo vonkajších faktorov, o ktorých sme doteraz možno ani nevedeli.

Nespadnime však do pasce prehnaného konzumerizmu – chcieť uspokojiť oblasť odmeny v mozgu. Namiesto nakupovania si doprajte masáž – získate rovnaký príjemný pocit a zároveň prispejete k ochrane životného prostredia.

Podobne dobrou možnosťou, ktorá môže uspokojiť našu túžbu získať novú vec, bude návšteva obchodu s použitými vecami.Užite si nakupovanie!

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Takto bude čoskoro vyzerať nakupovanie. „To neveští nič dobré“

Na čo slúži kovová slučka v nákupnom košíku? Je tam z nejakého dôvodu. Uľahčuje nakupovanie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Zachráňte auto pred horúčavami

6.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/Gudman). Blížia sa tropické horúčavy a vaše auto sa zmení na rozpálenú pec? Nemusíte trpieť! Existuje jednoduchý domáci trik,…

Zalejte vriacou vodou a vypite, aby ste schudli. Tento nálev zlepšuje metabolizmus a čistí telo

6.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Foxxy63). Žihľavový čaj, ktorý sa kedysi považoval za takmer zázračný liek na každú chorobu, sa v súčasnosti vracia do…

Cvičenia pre dvojitú bradu. Jednoduchý spôsob, ako dosiahnuť štíhly krk. Vykonávajte 5 minút a uvidíte rozdiel

6.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: Shutterstock/Prostock-studio). Dvojitá brada je pre mnohých ľudí estetickým problémom, hoci treba poznamenať, že jej prítomnosť nemusí nevyhnutne súvisieť s…

Znižuje krvný tlak a čistí tepny od tuku. Čajová lyžička denne stačí na ochranu srdca a pečene

6.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Edita Paulauskiene). Rastlinné oleje majú nielen veľkú výživovú hodnotu, ale aj lahodnú chuť. Na rozdiel od presvedčenia mnohých ľudí…

Unavilo horúce počasie vašu juku v záhrade? Nakŕmte ju týmto a za chvíľu bude opäť vo forme

5.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Cristina Ohler). Juka vláknitá môže byť nádhernou okrasnou drevinou na pozemku, ak sa o ňu správne staráme. Často však…

Auto Trendy

Prebudíš sa a máš o 650 koní menej. To nie je vtip, toto sa skutočne stalo majiteľom Xiaomi SU7 Ultra

06.07.2025 Redakcia Auto trendy Predstav si, že si kúpil superšportové auto s výkonom 1548 koní a ráno po aktualizácii softvéru zisťuješ, že máš len 900 koní. Presne toto sa stalo…

Revolučný bezpečnostný postroj Thule Cappy ochráni vášho psa pri nehode

06.07.2025 Redakcia Auto trendy - Švédska značka Thule predstavila novinku, ktorá zmení cestovanie so psom. Thule Cappy je postroj testovaný pri nárazoch, ktorý zabezpečí maximálnu ochranu nielen vášmu psíkovi, ale…

Elektrická dodávka za cenu naftovej? Ford Transit búra mýty

06.07.2025 Redakcia Auto trendy - Ford prichádza s ponukou, ktorá mení pravidlá hry. Plne elektrický E-Transit Custom Van je dostupný už za 32 000 € bez DPH,, čo ho robí…

Športová Škoda a návrat Yetiho? Šéf značky prezradil jednu podmienku

06.07.2025 Redakcia Auto trendy - Kabriolet alebo kupé s logom Škody? Kedysi realita, dnes utópia. Šéf automobilky by však takýto model rád videl v produkcii. Kým k tomu dôjde, musí…

Elektrická beštia od Mercedesu: 1360 koní a nabíjanie rýchlejšie než tankovanie!

06.07.2025 Redakcia Auto trendy - Mercedes-AMG odhaľuje svoju elektrickú budúcnosť v podobe šokujúceho konceptu GT XX. Nejde len o prototyp, ale o technologický manifest s výkonom presahujúcim 1360 koní, nabíjaním…

Prečo sa všetky lietadlá na svete vyhýbajú preletom nad touto obrovskou zónou?

06.07.2025 Redakcia Auto trendy Predstavte si oblasť päťkrát väčšiu ako Francúzsko, kde neuvidíte ani jedno lietadlo. Keď sa pozriete na letový radar, zbadáte obrovskú prázdnu zónu bez akýchkoľvek stôp komerčných…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov