03.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Rneaw).
Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo odchádzate z obchodu s niekoľkými vecami, ktoré ste pôvodne vôbec neplánovali kúpiť? Nie je to náhoda. Odevné obchody už roky používajú šikovné metódy na ovplyvnenie našich rozhodnutí.

Foto: shutterstock/Rneaw
Obchody s oblečením fungujú ako dobre naprogramovaný stroj, ktorý má jedinú úlohu: prinútiť vás nakúpiť čo najviac. Pod vplyvom momentu a emócií sa často rozhodujeme bez rozmýšľania.
V košíku sa objavia ďalšie kúsky oblečenia, doplnky či módne maličkosti, ktoré v skutočnosti vôbec nepotrebujeme. Ako je to možné? Tu sú techniky, ktoré obchody s oblečením využívajú na ovplyvnenie našich rozhodnutí.
Čo je neuromarketing?
Koľkokrát ste sa vrátili z obchodu s niečím, čo ste pôvodne nechceli kúpiť? Alebo s niečím navyše, len preto, že to bolo „vo výhodnej“ akcii? Čoraz viac značiek dnes využíva neuromarketing – teda šikovné spojenie psychológie a poznatkov o fungovaní ľudského mozgu.
Neuromarketing spočíva v dôkladnej analýze toho, ako reagujeme na rôzne podnety: zvuky, vône, svetlo či farby a využíva tieto poznatky v marketingu. Čo to znamená v praxi? Obchody navrhujú svoj interiér tak, aby čo najviac pôsobil na naše podvedomie a vyvolal emócie, ktoré nás podnietia k ešte väčším nákupom.
Napríklad – rýchla, energická hudba nás prinúti pohybovať sa rýchlejšie a ochotnejšie robiť rozhodnutia. Ak nás pritom zrkadlo v kabínke ukazuje v lichotivejšom svetle a vôňa v obchode evokuje príjemné asociácie – výsledok je istý: peňaženka je ľahšia a nákupná taška plnšia. Znie to trochu ako manipulácia – a aj je. Preto sa oplatí vedieť, ako tieto mechanizmy fungujú.
Dajte si pozor na hudbu
Hudba, ktorú v obchode počujeme, nie je náhodná. Jej typ, hlasitosť a tempo majú za cieľ urýchliť naše rozhodovanie a podnietiť impulzívne nakupovanie. Naopak, pokojnejšie melódie v drahších butikoch nás majú v obchode zdržať dlhšie a povzbudiť k dôkladnejšiemu prezretiu si tovaru. O tom, aký vplyv má prostredie v obchode na rozhodnutia zákazníkov, písala americká výskumníčka Julie Baker už v roku 1986.
Zľavy, ktoré nie sú zľavami
Hoci výpredaje lákajú prísľubom úspor, často ide len o zdanlivé zľavy. Obchody niekedy umelo zvýšia ceny tesne pred sezónou akcií, aby ich následne mohli „znížiť“. Hoci už nejaký čas platí povinnosť uvádzať najnižšiu cenu za posledných 30 dní, mnohí zákazníci sa stále nechajú nachytať. Často sa tiež stáva, že počas sezónnych výpredajov nakupujeme veci, ktoré nikdy nevyužijeme – len preto, že boli lacné.
Skrášľujúce skúšobné kabínky
Aj zrkadlá v skúšobných kabínkach dokážu trochu skresliť realitu. Vhodné osvetlenie, premyslená farebnosť, a niekedy dokonca jemne zakrivená zrkadlová plocha spôsobujú, že naša postava vyzerá štíhlejšie a oblečenie na nej sedí ako uliate. Navyše, malé a často nepohodlné priestory skúšobných kabínok nás nútia rýchlejšie sa rozhodnúť. Opúšťame dusné miesto a istým krokom smerujeme ku pokladni.

Foto: shutterstock/bbernard
Nákupy pri pokladni
Produkty umiestnené tesne pri pokladni sú premysleným ťahom s jediným cieľom: podnietiť nás k spontánnym nákupom. Ponožky, kozmetika, bižutéria či malé doplnky sa často ocitnú v našom košíku, keď čakáme v rade. Často bez väčšieho rozmýšľania a pod vplyvom emócií si ešte niečo kúpime. A práve v tom spočíva sila impulzívneho nakupovania – je rýchle, emocionálne a často úplne neplánované.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Chudnutie bez večere? Odborníci sa zhodujú – len pod jednou podmienkou
Škodlivý večerný zvyk mnohých Slovákov. Nejde o scrollovanie na telefóne
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.