Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Rodina a priatelia, Zaujímavosti,

Obchody využívajú tieto triky, aby sme míňali viac. A my im na to stále naletíme

03.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Rneaw). Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo odchádzate z obchodu s niekoľkými vecami, ktoré ste pôvodne vôbec neplánovali kúpiť? Nie je to náhoda....

03.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Rneaw).

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo odchádzate z obchodu s niekoľkými vecami, ktoré ste pôvodne vôbec neplánovali kúpiť? Nie je to náhoda. Odevné obchody už roky používajú šikovné metódy na ovplyvnenie našich rozhodnutí.

Ako minúť v obchode menej? Dajte si pozor na tieto triky.
Foto: shutterstock/Rneaw

Obchody s oblečením fungujú ako dobre naprogramovaný stroj, ktorý má jedinú úlohu: prinútiť vás nakúpiť čo najviac. Pod vplyvom momentu a emócií sa často rozhodujeme bez rozmýšľania.

V košíku sa objavia ďalšie kúsky oblečenia, doplnky či módne maličkosti, ktoré v skutočnosti vôbec nepotrebujeme. Ako je to možné? Tu sú techniky, ktoré obchody s oblečením využívajú na ovplyvnenie našich rozhodnutí.

Čo je neuromarketing?

Koľkokrát ste sa vrátili z obchodu s niečím, čo ste pôvodne nechceli kúpiť? Alebo s niečím navyše, len preto, že to bolo „vo výhodnej“ akcii? Čoraz viac značiek dnes využíva neuromarketing – teda šikovné spojenie psychológie a poznatkov o fungovaní ľudského mozgu.

Neuromarketing spočíva v dôkladnej analýze toho, ako reagujeme na rôzne podnety: zvuky, vône, svetlo či farby a využíva tieto poznatky v marketingu. Čo to znamená v praxi? Obchody navrhujú svoj interiér tak, aby čo najviac pôsobil na naše podvedomie a vyvolal emócie, ktoré nás podnietia k ešte väčším nákupom.

Napríklad – rýchla, energická hudba nás prinúti pohybovať sa rýchlejšie a ochotnejšie robiť rozhodnutia. Ak nás pritom zrkadlo v kabínke ukazuje v lichotivejšom svetle a vôňa v obchode evokuje príjemné asociácie – výsledok je istý: peňaženka je ľahšia a nákupná taška plnšia. Znie to trochu ako manipulácia – a aj je. Preto sa oplatí vedieť, ako tieto mechanizmy fungujú.

Dajte si pozor na hudbu

Hudba, ktorú v obchode počujeme, nie je náhodná. Jej typ, hlasitosť a tempo majú za cieľ urýchliť naše rozhodovanie a podnietiť impulzívne nakupovanie. Naopak, pokojnejšie melódie v drahších butikoch nás majú v obchode zdržať dlhšie a povzbudiť k dôkladnejšiemu prezretiu si tovaru. O tom, aký vplyv má prostredie v obchode na rozhodnutia zákazníkov, písala americká výskumníčka Julie Baker už v roku 1986.

Zľavy, ktoré nie sú zľavami

Hoci výpredaje lákajú prísľubom úspor, často ide len o zdanlivé zľavy. Obchody niekedy umelo zvýšia ceny tesne pred sezónou akcií, aby ich následne mohli „znížiť“. Hoci už nejaký čas platí povinnosť uvádzať najnižšiu cenu za posledných 30 dní, mnohí zákazníci sa stále nechajú nachytať. Často sa tiež stáva, že počas sezónnych výpredajov nakupujeme veci, ktoré nikdy nevyužijeme – len preto, že boli lacné.

Skrášľujúce skúšobné kabínky

Aj zrkadlá v skúšobných kabínkach dokážu trochu skresliť realitu. Vhodné osvetlenie, premyslená farebnosť, a niekedy dokonca jemne zakrivená zrkadlová plocha spôsobujú, že naša postava vyzerá štíhlejšie a oblečenie na nej sedí ako uliate. Navyše, malé a často nepohodlné priestory skúšobných kabínok nás nútia rýchlejšie sa rozhodnúť. Opúšťame dusné miesto a istým krokom smerujeme ku pokladni.

Zrkadlá, osvetlenie aj farby v kabínkach sú navrhnuté tak, aby ste sa cítili krajšie – a rozhodli sa nakúpiť rýchlejšie.
Foto: shutterstock/bbernard

Nákupy pri pokladni

Produkty umiestnené tesne pri pokladni sú premysleným ťahom s jediným cieľom: podnietiť nás k spontánnym nákupom. Ponožky, kozmetika, bižutéria či malé doplnky sa často ocitnú v našom košíku, keď čakáme v rade. Často bez väčšieho rozmýšľania a pod vplyvom emócií si ešte niečo kúpime. A práve v tom spočíva sila impulzívneho nakupovania – je rýchle, emocionálne a často úplne neplánované.

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Chudnutie bez večere? Odborníci sa zhodujú – len pod jednou podmienkou

Škodlivý večerný zvyk mnohých Slovákov. Nejde o scrollovanie na telefóne


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Egoistu spoznáte podľa týchto viet. Používa ich ako na bežiacom páse

02.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Josep Suria). Zameriava sa výlučne na svoje záujmy a potreby druhých ho nezaujímajú. Egoisti sú v medziľudských vzťahoch nároční…

Najhoršia vec, akú môžete v reštaurácii urobiť. Čašníci to neznášajú

02.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/CCISUL). Zostali ste v reštaurácii výborne obslúžení a rozmýšľate, ako sa za to patrične poďakovať? Dôležité je nielen to,…

Výhody pre črevá, nízky cholesterol a menej kilogramov. Jedzte viac

02.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Kingapl). Na sociálnych sieťach sa neustále objavujú nové výživové trendy. V poslednom čase si popularitu získal fibermaxxing, teda vedomé…

Kliešte si častejšie vyberajú ľudí s touto krvnou skupinou. Vedci potvrdili zaujímavú súvislosť

2.7. 2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/KPixMining). Sezóna kliešťov je v plnom prúde a mnohí z nás sa chránia pred ich útokmi rôznymi spôsobmi.…

Letuška odhaľuje, prečo víta cestujúcich. Vôbec nejde o slušné správanie!

2.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/WOSUNAN). Pri nastupovaní do lietadla si určite všimnete srdečné úsmevy letušiek. Zdá sa to ako bežná zdvorilosť, no za…

Auto Trendy

CB rádiá: Má ešte zmysel ich používať v osobných autách?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - CB rádiá zažili v minulosti veľký boom, najmä v 90. rokoch a na začiatku 21. storočia. Vtedy boli neodmysliteľnou súčasťou výbavy mnohých áut. Dnes ich…

Nissan v problémoch: Odkladá platby dodávateľom, aby získal čas

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Japonský automobilový gigant Nissan sa ocitol v zložitej finančnej situácii. Spoločnosť sa snaží zlepšiť svoju hotovostnú situáciu, no spôsob, akým to robí, môže vyvolávať kontroverzie.…

Zips: Prečo by ste mali využívať oba pruhy až po miesto zúženia?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Stalo sa vám už, že ste trpezlivo čakali v dlhom rade pred zúžením cesty, zatiaľ čo iné autá predbiehali v prázdnom pruhu? Tento pohľad dokáže…

Mitsubishi Grandis: Nové SUV pre Európu

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Mitsubishi pokračuje vo svojej stratégii pre európsky trh, ktorá zahŕňa spoluprácu s Renaultom. Po modeloch Colt a ASX, ktoré vychádzajú z Renault Clio a Captur,…

Prečo sa v elektromobiloch robí ľuďom nevoľno? Vedci odhalili prekvapivé dôvody

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Nové vedecké štúdie odhalili, prečo sa mnohým ľuďom v elektromobiloch robí viac nevoľno ako v klasických autách so spaľovacím motorom. Hlavným vinníkom je rekuperačné brzdenie…

Nabíjanie elektromobilov drahšie ako tankovanie: Kde sa stala chyba?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Elektromobilita mala byť lacnejšou a ekologickejšou alternatívou k spaľovacím motorom. Realita však ukazuje, že náklady na nabíjanie elektromobilov na verejných staniciach sú dnes vyššie ako…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov