Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Tipy, Zaujímavosti,

Skúmali mozgy spotrebiteľov. Tento objav vrhá nové svetlo na proces nakupovania

3.1.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov). Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo si do nákupného košíka dávate práve tieto výrobky a iným sa vyhýbate? Čo sa deje vo...

3.1.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov).

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo si do nákupného košíka dávate práve tieto výrobky a iným sa vyhýbate? Čo sa deje vo vašom mozgu, keď porovnávate zloženie, obal a nakoniec sa rozhodujete, za čo v obchode miniete svoje peniaze? Najnovší výskum v oblasti neuroekonómie poskytuje pohľad na fascinujúce procesy, ktoré sa v nás odohrávajú, a ktoré z nich nás najsilnejšie ovplyvňujú počas zdanlivo všednej činnosti, akou je nakupovanie.

Pri nakupovaní prebiehajú v našom mozgu zložité procesy, ktoré riadia naše rozhodnutia.
Foto:shutterstock/Sergey Ryzhov

Neuroekonómia: fascinujúci vedecký hybrid

Oblasť, ktorá spája ekonómiu a psychológiu, vychádza z podrobného výskumu ľudského rozhodovania, procesov, ktoré sa pri ňom vyskytujú, a opiera sa o neurovedy – to je neuroekonómia.

Uma Karmarkar, výskumníčka a odborníčka na neuroekonomiku, ktorá získala doktorát z neurovedy na Kalifornskej univerzite v Los Angeles a doktorát zo spotrebiteľského správania na Stanfordskej univerzite, sa prostredníctvom svojho výskumu bližšie zaoberá procesmi, ktoré prebiehajú v našom mozgu počas nákupného rozhodovania. Ukazuje sa totiž, že od chvíle, keď si prezeráme vystavený tovar v regáli, až do okamihu, keď za vybraný tovar zaplatíme pri pokladni, pracuje náš mozog na najvyššie obrátky.

Ako sa rozhodujeme? Tu sú zistenia výskumníkov

Ako vysvetľuje Karmarkar, pri nakupovaní je najaktívnejšou a „najrušnejšou“ oblasťou mozgu takzvané ventrálne striatum, časť mozgu spojená s pocitom odmeny. Práve tu prebieha proces, ktorým „kódujeme“ naše rozhodnutia – ktoré výrobky sa nám páčia a ktoré nie. Ventrálne striatum je aktívne aj vtedy, keď práve nenakupujeme, a analyzuje reklamy, bannery, noviny a propagačné akcie, ktoré nás obklopujú aj mimo obchodu.

Naopak, naše rozhodnutia sú ovplyvnené tým, či sme v obchode, obklopení tovarom, alebo si prezeráme možnosti pri nakupovaní online. V týchto dvoch prípadoch sa aktivujú aj iné časti mozgu, ktoré sa podieľajú na rozhodovaní, analyzujú vhodnosť, cenu a to, či sa nám konkrétny výrobok alebo značka „páči“. Prítomnosť iných zákazníkov v našom okolí môže tiež ovplyvniť konečné rozhodnutie o nákupe.

Závery jednej štúdie, ktorú uskutočnil Karmarkar o našej „náklonnosti“ k vybraným značkám výrobkov, môžu byť prekvapujúce. Ich známosť, dôvera v ich kvalitu a samotná dobrota ich poznania je na mentálnej úrovni v porovnaní so vzťahmi, ktoré máme s… ľuďmi.

Dokonca aj vystavený sortiment okolo položky môže ovplyvniť, či sa rozhodneme ju kúpiť.
Foto: shutterstock/Krakenimages.com

Mnohotvárnosť pocitov – pripútanosti, spoľahlivosti – na tejto úrovni možno prirovnať k emóciám, ktoré môžeme pociťovať k blízkym ľuďom. A to sa následne premieta do našich nákupných rozhodnutí: často namiesto toho, aby sme vyskúšali nový výrobok, ktorým si nie sme istí, vložíme do košíka, aj keď je drahší, osvedčený tovar, ktorý poznáme a ktorým sme si istí.

Využitie neuroekonómie v marketingu

Závery z výskumu, ktorý uskutočnili spacialisti, ako napríklad Uma Karmarkar, často využívajú podnikatelia, ktorí chcú získať čo najlepší prehľad o procesoch, ktoré riadia naše spotrebiteľské rozhodnutia.

Výskum sledovania očí odhalil, že zákazníci častejšie kupujú produkty umiestnené vedľa podobného tovaru. Pri výbere svetra sa skôr rozhodneme pre kúpu, keď ho obchodník vystaví medzi podobnými blúzkami. Tento princíp funguje rovnako v kamenných obchodoch aj v e-shopoch. Naopak, sveter umiestnený medzi odlišným tovarom láka kupujúcich menej.

Príliš pestrý sortiment nás odradí od rozhodnutia o nákupe, zatiaľ čo vyhľadávaním medzi rôznymi možnosťami toho istého výrobku sa zapájame do výberu a máme pocit, že sme sa rozhodli správne. To je dôležité najmä pre výrobcov, ktorí si takýmto výberom a zoskupením výrobkov zvyšujú šance na ich predaj.

Personalizované odporúčania zohrávajú pri nakupovaní online dôležitú úlohu
Foto: shutterstock/Alliance Images

To isté platí aj pre personalizované odporúčania. Napríklad pri nákupe kozmetiky jednej konkrétnej značky sa nám v telefóne alebo notebooku zobrazia navrhované možnosti. Tieto voľby sa podobajú našim predošlým rozhodnutiam a pozitívne ovplyvnia naše budúce nákupy. Fascinujúci svet neuroekonómie dokazuje, že pri nakupovaní vždy konáme na základe predchádzajúcich skúseností.

A že mentálne zapojenie a procesy, ktoré v ňom prebiehajú, ovplyvňuje množstvo vonkajších faktorov, o ktorých sme doteraz možno ani nevedeli.

Nespadnime však do pasce prehnaného konzumerizmu – chcieť uspokojiť oblasť odmeny v mozgu. Namiesto nakupovania si doprajte masáž – získate rovnaký príjemný pocit a zároveň prispejete k ochrane životného prostredia.

Podobne dobrou možnosťou, ktorá môže uspokojiť našu túžbu získať novú vec, bude návšteva obchodu s použitými vecami.Užite si nakupovanie!

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Takto bude čoskoro vyzerať nakupovanie. „To neveští nič dobré“

Na čo slúži kovová slučka v nákupnom košíku? Je tam z nejakého dôvodu. Uľahčuje nakupovanie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Koniec s horkými špargľami. Pozrite sa do chladničky a pridajte do vody. Stačí lyžica

11.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/RESTOCK images). Milujete špargľu, ale jej horká chuť vám kazí pôžitok? Nemusíte sa vzdávať tejto jarnej delikatesy! Jednoduchý trik…

Nápad na obed s cestovinami. Je veľmi jednoduchý, no chutí ako z talianskej reštaurácie

11.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/OlgaBombologna). Nemáte nápad na obed? Tento recept na cestoviny so špenátom, kuracím mäsom a zeleninovou omáčkou sa pravdepodobne natrvalo…

Nasypte do odpadu a zalejte vodou. Po 15 minútach rozpustí aj staré nečistoty

11.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/fongbeerredhot). Máte problém s upchatým odpadom? Zabudnite na drahé chemické prípravky! Tento jednoduchý domáci trik vyrieši problém za pár…

Vaše uteráky budú mäkké a nadýchané ako obláčik. Stačí pridať do prania pár kvapiek tohto zázraku

11.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/IgorAleks). Unavené z tvrdých a drsných uterákov po praní? Zabudnite na drahé aviváže! Tento jednoduchý trik premení vaše uteráky…

Môžu sa kliešte dostať do vášho domova? Tieto nebezpečné parazity sa skrývajú tam, kde by ste ich nečakali

11.5.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/PHOTO FUN). Myslíte si, že kliešte žijú len v lese a na lúkach? Omyl! Tieto nebezpečné parazity sa môžu…

Auto Trendy

SUV, ktoré vám vyrazí dych: KGM Torres EVX vás prinúti spozornieť

11.5.2025 Redakcia Auto trendy - Kórejská automobilka KGM prichádza s cenovo dostupným elektrickým SUV, ktoré ponúka dojazd až 635 kilometrov v meste a sedemročnú záruku. Má šancu uspieť v čoraz…

Zázračné SUV, ktoré prekvapivo odolá skúške času

11.5.2025 Redakcia Auto trendy - Podľa údajov nemeckého TÜV je moderný Volkswagen T-Roc tak spoľahlivý, že si ho môžete kúpiť aj bez odbornej kontroly. Zisťovali sme, či je to naozaj…

Miliardár z Macaa si prevzal 9 luxusných Bentley naraz. Ide o najväčšiu objednávku v histórii značky

11.5.2025 Redakcia Auto trendy - Kým bežní smrteľníci šetria na jedno auto, tento zákazník si ich kúpil rovno deväť. Luxusný rezort v ázijskom Monte Carle práve prevzal flotilu špičkových Bentley…

Od sedla po protézu: Neuveriteľné veci, ktoré ľudia zabudli v taxíkoch

11.5.2025 Redakcia Auto trendy - Konské sedlo, klobása či dokonca chladnička. Pozrite sa, čo všetko dokážu pasažieri zabudnúť v taxíkoch. Od sedla

Ako zadarmo získať miesta vedľa seba v lietadle? Cestujúci majú na to niekoľko trikov

11.5.2025 Redakcia Auto trendy - Nízkonákladové letecké spoločnosti nás lákajú neuveriteľne výhodnými cenami leteniek, no pri príchode na letisko často čaká nepríjemné prekvapenie - za sedenie vedľa svojich blízkych si…

Vodiči to často nevedia: Niektoré kľúče od auta obsahujú skrytú funkciu

11.5.2025 Redakcia Auto trendy - Skryté možnosti vášho kľúča môžu zmeniť váš letný zážitok z jazdy. Toto by ste mali vedieť skôr, než nastúpite do rozpáleného auta počas horúcich letných…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov