Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Rodina a priatelia, Zaujímavosti,

Obchody využívajú tieto triky, aby sme míňali viac. A my im na to stále naletíme

03.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Rneaw). Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo odchádzate z obchodu s niekoľkými vecami, ktoré ste pôvodne vôbec neplánovali kúpiť? Nie je to náhoda....

03.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Rneaw).

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo odchádzate z obchodu s niekoľkými vecami, ktoré ste pôvodne vôbec neplánovali kúpiť? Nie je to náhoda. Odevné obchody už roky používajú šikovné metódy na ovplyvnenie našich rozhodnutí.

Ako minúť v obchode menej? Dajte si pozor na tieto triky.
Foto: shutterstock/Rneaw

Obchody s oblečením fungujú ako dobre naprogramovaný stroj, ktorý má jedinú úlohu: prinútiť vás nakúpiť čo najviac. Pod vplyvom momentu a emócií sa často rozhodujeme bez rozmýšľania.

V košíku sa objavia ďalšie kúsky oblečenia, doplnky či módne maličkosti, ktoré v skutočnosti vôbec nepotrebujeme. Ako je to možné? Tu sú techniky, ktoré obchody s oblečením využívajú na ovplyvnenie našich rozhodnutí.

Čo je neuromarketing?

Koľkokrát ste sa vrátili z obchodu s niečím, čo ste pôvodne nechceli kúpiť? Alebo s niečím navyše, len preto, že to bolo „vo výhodnej“ akcii? Čoraz viac značiek dnes využíva neuromarketing – teda šikovné spojenie psychológie a poznatkov o fungovaní ľudského mozgu.

Neuromarketing spočíva v dôkladnej analýze toho, ako reagujeme na rôzne podnety: zvuky, vône, svetlo či farby a využíva tieto poznatky v marketingu. Čo to znamená v praxi? Obchody navrhujú svoj interiér tak, aby čo najviac pôsobil na naše podvedomie a vyvolal emócie, ktoré nás podnietia k ešte väčším nákupom.

Napríklad – rýchla, energická hudba nás prinúti pohybovať sa rýchlejšie a ochotnejšie robiť rozhodnutia. Ak nás pritom zrkadlo v kabínke ukazuje v lichotivejšom svetle a vôňa v obchode evokuje príjemné asociácie – výsledok je istý: peňaženka je ľahšia a nákupná taška plnšia. Znie to trochu ako manipulácia – a aj je. Preto sa oplatí vedieť, ako tieto mechanizmy fungujú.

Dajte si pozor na hudbu

Hudba, ktorú v obchode počujeme, nie je náhodná. Jej typ, hlasitosť a tempo majú za cieľ urýchliť naše rozhodovanie a podnietiť impulzívne nakupovanie. Naopak, pokojnejšie melódie v drahších butikoch nás majú v obchode zdržať dlhšie a povzbudiť k dôkladnejšiemu prezretiu si tovaru. O tom, aký vplyv má prostredie v obchode na rozhodnutia zákazníkov, písala americká výskumníčka Julie Baker už v roku 1986.

Zľavy, ktoré nie sú zľavami

Hoci výpredaje lákajú prísľubom úspor, často ide len o zdanlivé zľavy. Obchody niekedy umelo zvýšia ceny tesne pred sezónou akcií, aby ich následne mohli „znížiť“. Hoci už nejaký čas platí povinnosť uvádzať najnižšiu cenu za posledných 30 dní, mnohí zákazníci sa stále nechajú nachytať. Často sa tiež stáva, že počas sezónnych výpredajov nakupujeme veci, ktoré nikdy nevyužijeme – len preto, že boli lacné.

Skrášľujúce skúšobné kabínky

Aj zrkadlá v skúšobných kabínkach dokážu trochu skresliť realitu. Vhodné osvetlenie, premyslená farebnosť, a niekedy dokonca jemne zakrivená zrkadlová plocha spôsobujú, že naša postava vyzerá štíhlejšie a oblečenie na nej sedí ako uliate. Navyše, malé a často nepohodlné priestory skúšobných kabínok nás nútia rýchlejšie sa rozhodnúť. Opúšťame dusné miesto a istým krokom smerujeme ku pokladni.

Zrkadlá, osvetlenie aj farby v kabínkach sú navrhnuté tak, aby ste sa cítili krajšie – a rozhodli sa nakúpiť rýchlejšie.
Foto: shutterstock/bbernard

Nákupy pri pokladni

Produkty umiestnené tesne pri pokladni sú premysleným ťahom s jediným cieľom: podnietiť nás k spontánnym nákupom. Ponožky, kozmetika, bižutéria či malé doplnky sa často ocitnú v našom košíku, keď čakáme v rade. Často bez väčšieho rozmýšľania a pod vplyvom emócií si ešte niečo kúpime. A práve v tom spočíva sila impulzívneho nakupovania – je rýchle, emocionálne a často úplne neplánované.

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Chudnutie bez večere? Odborníci sa zhodujú – len pod jednou podmienkou

Škodlivý večerný zvyk mnohých Slovákov. Nejde o scrollovanie na telefóne


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Zázračná ingrediencia, ktorá premení vaše panely na lesklé zrkadlo

3.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: tiktok.com/carolina.mccauley). Zabudnite na drahé čistiace prostriedky! Tento bežný kuchynský pomocník vráti vašim podlahám dokonalý lesk bez šmúh a námahy.…

Ateroskleróza nebolí vždy. Pozor na tieto tiché signály

03.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/kei907). Ateroskleróza sa môže celé roky rozvíjať potichu – bez varovania, bez bolesti, bez výstražných signálov. Často je jej…

Sušené paradajky – zdravá pochúťka, ktorá posilní vaše srdce aj kosti

03.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/Anna_Pustynnikova). V tradičnej stredomorskej kuchyni sú prítomné odjakživa, na Slovensku sa objavili pomerne nedávno. Sušené paradajky majú výraznú chuť…

Vezmi z kuchyne a hoď do bazéna: Voda zostane krištáľovo čistá celé týždne!

3.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Pixel-Shot). Zabudnite na drahú bazénovú chémiu! Tento jednoduchý trik z kuchyne premení váš kalný bazén na dokonalý oázový raj…

Egoistu spoznáte podľa týchto viet. Používa ich ako na bežiacom páse

02.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Josep Suria). Zameriava sa výlučne na svoje záujmy a potreby druhých ho nezaujímajú. Egoisti sú v medziľudských vzťahoch nároční…

Auto Trendy

Efekt zebry: Ako slnko a tieň ovplyvňujú vašu jazdu

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Počas celého roka sa vodiči stretávajú s rôznymi prírodnými javmi, ktoré môžu sťažiť jazdu. Jedným z menej známych, ale nebezpečných javov je tzv. efekt zebry,…

Dacia Duster: Cenovo dostupné SUV, ktoré si získalo srdcia zákazníkov

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Dacia Duster je jedným z najobľúbenejších SUV na trhu. Jej popularita neustále rastie, pretože ponúka kombináciu nízkej ceny, priestrannosti, praktickosti a atraktívneho dizajnu. Navyše, zákazníci…

Peralta S: Futuristické Maserati inšpirované vesmírnou loďou

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Peralta S, jedinečný automobil s dizajnom pripomínajúcim UFO, je poctou legendárnemu Maserati Boomerang z roku 1972. Tento futuristický model, navrhnutý Fabriziom Giugiarom, synom slávneho dizajnéra…

Unikátne objavy v Amazonskom pralese: Sedem gigantických urn odhalilo tajomstvá minulosti

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - V brazílskej časti Amazonského pralesa došlo k výnimočnému objavu. Sedem obrovských urn, ukrytých pod povrchom zeme, odhalilo fascinujúce detaily o pohrebných rituáloch predkolumbovských kultúr. Archeológovia…

Ferrari Amalfi: Elegantnejšie, modernejšie a ešte rýchlejšie

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Po piatich rokoch od uvedenia na trh prechádza Ferrari Roma významnou transformáciou. Model dostáva nové meno – Amalfi, prepracovaný dizajn, modernizovaný interiér a ešte vyšší…

Dohoda medzi Veľkou Britániou a USA: Čo to znamená pre automobilový priemysel?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy - Britské autá vyvážané do Spojených štátov už nebudú zaťažené 25 % clom. Od 30. júna platí nová dohoda medzi oboma krajinami, ktorá znižuje túto sadzbu…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov